ایجاد انگیزه در کارکنان

ایجاد انگیزه در کارکنان

کارکنان باانگیزه کلید موفقیت شرکتن. ایجاد انگیزه در کارکنان نه‌تنها به بهبود بهره‌وری و کارایی کمک می‌کنه، بلکه می‌تونه محیط کار مثبت‌ و جذاب‌تری ایجاد کنه. برای خیلی‌ها این باور وجود داره که هرچی تعداد کارکنان یک شرکت بیشتر، اون مجموعه خوب‌تر! چرا؟ چون این موضوع نشون‌دهنده یک محیط کار خوبه و وقتی محیط کار خوب باشه، باعث ایجاد انگیزه و تعهد کارکنان میشه. پس، هرچقدر کارکنان باانگیزه‌تر باشن، احتمال موندن و رسیدن اون‌ها به حداکثر پتانسیل خودشون در شرکت بیشتره.

این بار می‌خوایم در مورد اهمیت و فواید ایجاد انگیزه در کارکنان، عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان و تأثیر محیط کار بر انگیزش کارکنان براتون بگیم.

 

فواید ایجاد انگیزه در کارکنان؛ تراپی به سبک سازمانی!

انگیزه چیزیه که کارکنان رو تشویق می‌کنه در کار خودشون همکاری و تمرکز لازم رو به خرج بدن. همچنین منبعی الهام‌بخش برای دستیابی به چشم‌اندازها و هدف‌های فردی و سازمانی به‌حساب میاد. کارمندان باانگیزه مثل یک ماشین روغن‌کاری شده می‌مونن😀! بیشتر اوقات با خوشحالی سر کار حاضر میشن، برای مقابله با چالش های جدید آماده‌ان و بیشترین تلاش خودشون رو برای رسیدن به اهداف سازمان انجام میدن. این سطح از تعامل و انرژی می‌تونه منجر به بهره وری بالاتر و تمایل به یافتن راه‌حل‌های خلاقانه‌تر برای غلبه بر سخت ترین مشکلات و چالش‌ها بشه.

ایجاد انگیزه در کارمندان نه تنها می‌تونه باعث ایجاد یک محرک برای حرکت سریع‌تر به سمت اهداف شرکت بشه، بلکه باعث میشه کارکنان به اهداف شغلی خودشون هم برسن. افزایش مشارکت در هنگام کار بر روی پروژه‌ها می‌تونه به اون‌ها کمک کنه تا مجموعه مهارت‌های خودشون رو گسترش بدن و ارتباطات بهتری رو با همکاران و به خصوص مدیران برقرار کنن. در نهایت یک شرکت کارآمدتر و کارکنان متعهدتر می‌تونه نیازهای مشتری رو بهتر برآورده کنه و این موضوع تو رزومه‌ی شرکت یک پوینت مثبت به حساب میاد.

ایجاد انگیزه برای کارکنان

ما اینجا براتون چندتا از فواید ایجاد انگیزه در کارکنان رو لیست کردیم که می‌‌‌‌‌‌تونه به ارتقای سازمانتون کمک کنه:

  • افزایش بهره‌وری
  • افزایش رضایت شغلی
  • افزایش خلاقیت و نوآوری
  • افزایش مشارکت کارکنان
  • بهبود سلامت کارکنان

راهکارهای افزایش انگیزه در کارکنان با کمترین هزینه!

درسته که پاداش‌های مالی مشوق‌های خیلی خوبی برای کارمندان به شمار میان، ولی خیلی پاداش های کم هزینه برای افزایش انگیزه کارکنان وجود داره که با بودجه کم می‌تونین انگیزه نیروی کارتون رو حفظ کنین. پیدا کردن این نوع از انگیزه‌ها ممکنه چالش برانگیز به نظر برسه، اما خوشبختانه، چیزهای زیادی وجود داره که کارکنان شما رو به اندازه پول خوشحال می کنه.

ما اینجا چند نمونه از راهکارهای افزایش انگیزه در کارکنان رو براتون مثال زدیم:

  • انعطاف پذیری در ساعت کاری و دورکاری
  • تشویق رشد حرفه ای و شخصی
  • معرفی برنامه‌های سلامت برای کارمندان
  • ارائه تسهیلات و پک‌های حمایتی
  • فراهم کردن شرایط امکان مرخصی با حقوق برای کارهای داوطلبانه
  • ایجاد سنت‌هایی برای شرکت

برای تقویت روحیه تیمی در محل کار و حفظ انگیزه کارکنان، می‌تونین یک سری سنت های شرکتی رو ایجاد کنین که همه کارکنان شما بتونن در اون‌ها شرکت کنن و لذت ببرن. برخی از ایده‌هایی که ممکنه برای شما مفید باشه مثل: برگزاری یک رویداد خیریه سالانه، برگزاری یک بازی ماهیانه (بولینگ، پینت‌بال و…)، پیک نیک کارکنان

  • برگزاری مهمانی
  • عادت به تشکر و قدردانی

با ماژول زربان در سامانه منابع انسانی ابری نردبان شما می‌تونین سیستم جبران خدمات کارکنان سازمانتون رو به راحتی مدیریت کنید.

 

با اصول ایجاد انگیزه در کارکنان آشنا شوید!

قبل از اینکه بخوایم از روشهای ایجاد انگیزه در کارکنان بگیم، بیاین نگاهی به سلسله مراتب نیازها یا نظریه نیازها از آبراهام مزلو[۱] بیندازیم. تئوری نیازها بر این فرض استواره که افراد با نیازهای برآورده نشده برانگیخته میشن. نیازها نارسایی‌های روانی یا فیزیولوژیکی‌ان که نوعی واکنش رفتاری رو در پی دارن. نیازهای یک فرد می‌تونه از ضعیف تا قوی متغیر باشه و بر اساس عوامل محیطی، زمان و مکان متفاوت باشه. اغلب این نیازها به عنوان یک عامل انگیزشی مؤثر بر رفتار کارکنان عمل می کنن.

به گفته آبراهام مزلو، انگیزه نتیجه تلاش فرد برای برآوردن پنج نیاز اساسیه: فیزیولوژیکی، ایمنی، اجتماعی، عزت و خودشکوفایی. این پنج نیاز سطوح انگیزه رو هدایت می‌کنن و اصول ایجاد انگیزه در کارکنان به حساب میان.

  • نیازهای فیزیولوژیکی: مانند هوا، غذا، آب، سرپناه، لباس و خواب. اگر به کارمندانتون کمک کنین تا بتونن نیازهای فیزیولوژیکیشون مثل: شرایط کاری مساعد، ساعات کاری استاندارد، استراحت و غذا خوردن رو اجابت کنن، تیم انگیزه بیشتری برای عملکرد بهتر می‌گیره.
  • نیازهای ایمنی: این نیازها احساس امنیت و رفاه رو در فرد ایجاد می کنن. امنیت شخصی، امنیت مالی، حفاظت از آسیب و حوادث – این‌ها مواردی هستن که در زیرمجموعه نیازهای ایمنی طبقه بندی میشن.
  • نیازهای عزت‌نفس: نیازهایی مثل عزت نفس و احترام به خود که مهمتر از جلب احترام و تحسین دیگرانه.
  • نیازهای خودشکوفایی: نیاز فرد برای شناخت کامل پتانسیل‌های خودش و تبدیل شدن به چیزی که فرد می‌تونه از پسش بربیاد.

یک مورد دیگه هم وجود داره که رهبران می‌تونن با توجه به اون به تیم خودشون انگیزه بدن:

  • داشتن ارتباط صمیمی با کارکنان: خیلی مهمه که با کارکنانتون ارتباطات صمیمی و گرم داشته باشین تا انگیزه اون‌ها رو حفظ کنین. به خاطر داشته باشین که داشتن ارتباط صمیمی با کارکنان سنگ بنای انگیزش کارکنانه.

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان

روشهای ایجاد انگیزه در کارکنان چیا هستن؟

به عنوان یک مدیر و کارفرما، یک سری تکنیک های انگیزشی وجود داره که می‌تونین از اون‌ها برای برانگیختن انگیزه کارکنانتون استفاده کنین. روشهای ایجاد انگیزه در کارکنان و راهکارهای افزایش انگیزه در کارکنان به عواملی بستگی داره که مهم‌ترین اون محیط کاره. با این حال می‌تونین از ترکیب مناسب تاکتیک های زیر برای بیشترین تأثیر استفاده کنین:

  • شفافیت و صداقت
  • شناسایی دستاوردهای فردی و تیمی
  • فراهم کردن زمینه دریافت بازخوردهای مثبت و سازنده از کارکنان
  • ارائه یک مسیر روشن برای پیشرفت
  • قدردانی و تشکر
  • برنامه ریزی منعطف
  • اهمیت دادن به تعادل بین کار و زندگی
  • ایجاد حس اعتماد و استقلال
  • فراهم کردن شرایط و فرصت رهبری برای کارکنان

 

تأثیر محیط کار بر انگیزش کارکنان را جدی بگیرید.

از ۲۴ ساعت شبانه روز، یک کارمند حدود یک سوم از زمان خودش رو در محل کار سپری می‌کنه، با این حال تحقیقات پلدون رز[۲] که در ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد، نشان داد که ۴۲ درصد از کارکنان احساس می‌کنن که محیط کار فعلی اون‌ها باعث شادابی نمیشه.

محل کار می‌تونه بر عواملی مثل رفاه کارکنان، عملکرد، همکاری و بهره‌وری تأثیر داشته باشه. به گفته کریس موریارتی[۳]، مدیر عامل سازمان سنجش اثربخشی در محل کار: «اگر محیط کار آرامش فکری رو برای کارمندان فراهم نکنه، می‌تونه تأثیر مخربی بر عملکرد اون‌ها بذاره و سبب کاهش انگیزه بشه. اگر محل کار مثل مانع عمل کنه و جلوی عملکرد صحیح کارکنان رو بگیره، نه تنها تلاش مدیران برای حفظ انگیزه کارکنان رو بی اثر می‌کنه، بلکه می‌تونه در فرآیند جذب و استخدام استعدادها نیز تأثیر منفی بذاره. پس چطوری سازمان‌ها می‌تونن محیط کاری رو فراهم کنن که انگیزه کارکنان رو به جای کاهش، افزایش بده؟

ایجاد انگیزه برای کارمندان

فراهم کردن محیط‌های متنوع متناسب با روحیات مختلف

اگر امکانش رو دارین توی شرکتتون فضاهایی رو فراهم کنین که کارکنان بتونن تو محیطی کار کنن که باعث بهبود عملکردشون میشه. مثلا فضاهایی که امکان کار فردی به خصوص وقتی که پرسنل نیاز به تمرکز دارن رو فراهم می‌کنه یا مناطقی که کار تیمی رو تسهیل می‌کنه. شما می‌تونین این محیط‌ها رو جوری تنظیم کنین که متناسب باشه با انواع وظایف و فعالیت‌هایی که پرسنلتون انجام می‌دن.

فراهم کردن شرایط استراحت و تفریح

فکر نکنین اگر فضاهای مشخص کاری رو طراحی کردین دیگه همه چی تمومه و کارمندانتون باید راضی و خوشحال باشن. فراهم کردن فضاهایی که از رفاه فیزیکی، روانی و اجتماعی کارکنان حمایت می‌کنن هم نقش کلیدی ایفا می‌کنه. مثل مناطقی برای استراحت کارمندان یا مناطقی مانند اتاق بازی. اگر این فضاها به گونه‌ای طراحی بشن که چند منظوره باشن، می‌تونن میزبان انواع فعالیت های رفاهی باشن.

الهام گرفتن از طبیعت

گنجاندن طبیعت در فضای کاری و اطمینان از نورگیر بودن و دل‌باز بودن محیط نیز می‌تونه تأثیر مثبتی بر عملکرد و رفاه کارکنان داشته باشه. نور، اتمسفر فضا و داشتن فضای سبز محیط متفاوتی رو برای افراد ایجاد می‌کنه تا تمایل بیشتری به کار کردن داشته باشن. روی آوردن به سمت کار چابک هم کارمندان رو تشویق کرده تا برای جابجایی در دفتر فعالیت بیشتری داشته باشن. همچنین سیاست منع غذا خوردن در پشت میز کار به این معنیه که کارکنان از پشت میزشون بلند میشن  تا در وقت ناهار استراحت کنن و به معاشرت بپردازن.

ایجاد تغییرات

هنگام ایجاد تغییرات در محیط کار، خیلی مهمه که بدونین در حال حاضر هر بخش چه استفاده‌هایی ازش میشه و چه تغییری باید بدین که باعث بهبود عملکرد و افزایش شادابی محیط بشه. اگر خودتون ایده و طرح خاصی مدنظرتون نبود می‌توین از مشاوران طراح دکوراسیون کمک بگیرین تا یک طرح متناسب با کسب‌وکار شما بهتون ارائه بدن. به‌عنوان مثال اون‌ها در شناسایی موانعی که باهاشون روبرو هستین و به اشتراک گذاشتن اینکه چگونه انجام یک سری تغییرات خاص می‌‌تونه تجربه کاری پرسنلتون رو بهبود ببخشه، بهتون کمک می‌کنن.

 

لُبِّ کلام!

 واسه ایجاد محیط کار پویا و بالا بردن روحیه و انگیزه کارمندانتون لازم نیست خیلی راه دوری برین و هزینه گزافی خرج کنین. خیلی از تغییرات کوچیک و جزئی توی فضای کاری هم می‌تونه تأثیر مثبت خودش رو بذاره. همین که کارمندانتون ببینن و بفمن که شما محیط و شرایط مناسب برای  کار و استراحتشون فراهم می‌کنین و بهشون اهمیت می‌دین، انگیزه می‌گیرن. پس وقتی حرف از تغییر زده میشه چهارستون بدنتون نلرزه و فکر کنید حالا قراره کلی پول بی‌زبون رو خرج بازسازی محیط کار کنید! حتی با چهارتا گل و گلدون و رنگ کردن دیوارها و از این قبیل کارهای کم هزینه هم میشه یک محیط کار شاداب ساخت. پس آستیناتون رو بالا بزنید و شروع کنید!

 

References:

  1. https://www.indeed.com/hire/c/info/how-to-motivate-your-employees
  2. https://www.loophealth.com/post/employee-motivation-advantages-and-disadvantages-2023

[۱] Abraham (Harold) Maslow: روانشناس انسان‌گرای آمریکایی بود. او امروزه برای نظریه «سلسله مراتب نیازهای انسانی» اش (هرم مزلو) شناخته شده‌است. مزلو همچنین به عنوان پدر روان‌شناسی انسان‌گرایانه شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۵۴ کتاب «انگیزه و شخصیت» را دربارهٔ نظریه سلسله مراتب نیازها منتشر کرد.

[۲] Peldon Rose: شرکت پلدون رز متخصص برجسته طراحی و ساخت دفتر با بیش از ۳۰ سال تجربه و برنده جوایز مختلف در لندن به فعالیت می‌پردازد.

[۳] Chris Moriarty

نمی‌خوای برای همکارات بفرستی؟

دسته‌بندی مقاله‌های نردبان

آخرین مقاله‌های نردبان

بدون سقوط به بالاترین پله نردبان برس!

بدون سقوط به بالاترین پله نردبان برس!

همیشه برداشتن اولین قدم توی هر مسیری، سخت و پُر ریسکه!
ما اولین قدم رو برات برداشتیم،
حالا نوبت توئه پله‌های موفقیت رو دو تا یکی بالا بری!

همیشه برداشتن اولین قدم توی هر مسیری، سخت و پُر ریسکه!
ما اولین قدم رو برات برداشتیم،
حالا نوبت توئه پله‌های موفقیت رو دو تا یکی بالا بری!

نظرات نردبانی‌ها

درج دیدگاه

خبرنامه نردبان

با ثبت‌نام تو بلاگ نردبان جدیدترین و به‌روزترین مقاله‌های مدیریت منابع انسانی رو توی ایمیلت بخون